De Gamers

NFS Payback: mooie mensen, snelle auto’s, illegale races en criminaliteit

Door De Gamers op maandag 26 februari 2018 14:35
  • ignore touch

    Need for Speed © EA games

  • ignore touch

    Need for Speed © EA games

mail pinterest

Het jaar 2017 gaat de boeken in als een meer dan uitstekend jaar voor liefhebbers van racegames. Eerder dat jaar verschenen namelijk al grote titels als Dirt 4, Forza Motorsport 7, Gran Turismo Sport en Project CARS 2.

Aan dat imposante rijtje kan nu ook nog Need for Speed Payback toegevoegd worden, dat afgelopen maand verscheen voor PlayStation 4, Xbox One en PC. Van de genoemde series is Need for Speed de langst lopende en wellicht ook de bekendste, maar kwalitatief was er de afgelopen jaren nogal eens wat aan te merken op EA’s  arcade racer. Het vorige deel (simpelweg ‘Need for Speed’ genaamd) werd vrij matig ontvangen en tegen de gewoonte in verscheen vorig jaar geen nieuw deel. Zou dat extra jaar ontwikkeling de kwakkelende serie goed hebben gedaan?

Geen ideale lijnen

Terwijl het gros van de racegames tegenwoordig probeert om zo realistisch mogelijk te zijn blijft Need for Speed een echte arcade racer. Hier zijn geen ‘ideale lijnen’ en hoef je niet vol in de remmen als je een bocht nadert. Je kunt gewoon je tegenstander als vangrail gebruiken en tegen het verkeer in rijden of bijna-botsingen veroorzaken wordt juist beloond! De serie maakt al een tijdje gebruik van het ‘open world’ principe en Payback vormt hierop geen uitzondering. Wedstrijden volgen elkaar niet op via een menu, maar je moet zelf echt kilometers door de spelwereld rijden op zoek naar nieuwe races of uitdagingen. Onderweg kom je langs tuning shops of dealers waar je je wagenpark kunt uitbreiden en/of tunen. De verschillende races zijn met elkaar verbonden door een  (dertien in een dozijn) verhaal waarin jij en je team het opnemen tegen The House, een criminele groepering die veel invloed uitoefent op de gokwereld, de straatrace scene en zelfs op de politie in Fortune Valley.

Straatraces met Tyler

Om uiteindelijk af te rekenen met The House zal je jezelf moeten opwerken in de scene. Dit doe je door races te winnen en bepaalde missies uit te voeren. Er zijn verschillende soorten races in Payback en elk teamlid heeft zijnhaar eigen specialiteit. Zo zal je de straatraces voornamelijk doen met Tyler, terwijl Mac de drift en off-road races voor zijn rekening neemt. Jess kruipt achter het stuur tijdens een aantal speciale missies. Door races te winnen en allerlei stunts in de omgeving uit te voeren verdien je credits en zogenaamde speed cards. Hiermee kun je je wagens tunen, waardoor je meer kans maakt op de winst in een volgende race. Theoretisch dan, want de races in het spel verlopen niet altijd even eerlijk. Een race is vaak tientallen kilometers lang en het duurt dan ook vaak wel een tijdje voor je middels shortcuts of door op het juiste moment je nitro te gebruiken al je tegenstanders voorbij bent. Onderweg duw je er wel eens eentje van een brug of je ‘wreckt’ iemand tegen een rotswand, maar wee o wee als je zelf een klein stuurfoutje maakt! Dan haalt de hele meute je namelijk razendsnel weer in en is er vaak niet genoeg tijd meer om het nog te herstellen. Je voltooit een race of missie namelijk alleen succesvol wanneer je als eerste over de finish komt.  

Open wereld

Zoals ik al zei maakt het spel gebruik van een open wereld waarin je (parallel aan het hoofdverhaal) zelf op zoek kunt naar races en uitdagingen. Soms zie je een springschans waar je een zo ver mogelijke sprong van moet zien te maken of duikt er een flitspaal op waar je zo hard mogelijk langs moet rijden. Buiten dat om is de omgeving helaas wel heel erg kaal en eentonig. Grafisch is er op zich niets mis met het spel (omgevingen en wagens zien er prima uit), maar de straten van de steden zijn leeg en de omgevingen ‘leven’ niet. Geen voetgangers, kraampjes of vuilnisbakken op de trottoirs, zelfs geen rondslingerend afval. Ook de natuur in de buitengebieden is niet erg inspirerend. Een groot verschil met pak ‘m beet Forza Horizon 3 of Dirt 4. Bij racegames gaat het natuurlijk vooral om de auto’s en om het gevoel van snelheid, maar met zoveel concurrentie moet je tegenwoordig wel iets meer in huis hebben om op te vallen.

Grote spelwereld

Payback is wel een spel waar je je lang mee kunt vermaken. De spelwereld is groot en er zitten heel veel races en missies in. Bovendien  is er veel vrij te spelen en te verzamelen. Het verhaal kon mij persoonlijk niet erg boeien, maar als je een liefhebber bent van de Fast & the Furious films dan denk je daar waarschijnlijk anders over. De hele game heeft trouwens een beetje die vibe:  Mooie mensen, snelle auto’s, illegale races en criminaliteit. Als dat je ding is dan val je geen buil aan Need for Speed Payback. Het is een degelijke racer die doet ie wat ie moet doen, maar die nergens echt in uitblinkt en hier en daar wat steekjes laat vallen. Voor de soundtrack hoef je het trouwens niet te doen. Die is op zich best gevarieerd qua genre’s, maar wel erg kort. Ik hoef ‘The way you used to do’ van Queens of the Stone Age de komende 10 jaar in ieder geval niet meer te horen…

+ enorme spelwereld

+ veel vrij te spelen en te tunen

- Slap verhaal

- Kale omgevingen

Cijfer: 7 

Richard Jalving (1980) op PlayStation 4

Klik hier voor meer gamereviews

 

 

LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.